Młodsze klasy wzięły udział w zajęciach zatytułowanych „Dobrze się odżywiamy - o swoje zdrowie dbamy”. Obejrzały także animowane filmy dotyczące zdrowego trybu życia i odżywiania. Punktem kulminacyjnym tygodnia był dzień 8 listopada, w którym uczniowie z klas I, II i III szkoły podstawowej na świetlicy szkolnej zjedli razem zdrowe śniadanie. Nad przebiegiem akcji czuwał Samorząd Uczniowski, który przygotował stoliki i służył najmłodszym swoją pomocą.
Należy podkreślić, że poranny posiłek zapewnia dostarczenie energii na drogę do szkoły i kilka pierwszych lekcji. Skutki zdrowotne rozpoczynania nauki bez spożytego śniadania są związane z hipoglikemią występującą u dziecka. Dolegliwości odczuwane przez ucznia to zmęczenie, ospałość, zaburzenia termoregulacji, czy zaburzenia pracy przewodu pokarmowego. W czasie zajęć szkolnych dziecko wykonuje zarówno pracę umysłową jak i fizyczną (gimnastyka). Zużywana energia ze śniadania zjedzonego w domu wystarcza na pierwsze godziny nauki. Aby uczucie głodu nie przeszkadzało w dalszej nauce, niezbędne jest zjedzenie kolejnego posiłku – drugiego, szkolnego śniadania. Wskazane jest, aby drugie śniadanie było przynoszone z domu, rodzice mają wtedy pewność, że dziecko spożyło wartościowy posiłek, a nie słodycze.
Wszyscy uczestnicy akcji zabrali do domów ulotki, dzięki którym przypomnieli sobie zasady zdrowego odżywiania:
- DO SZKOŁY WYCHODŹ PO ŚNIADANIU I ZE ŚNIADANIEM.
- MLEKO, JOGURTY I SERY TO PODPORA DOBRYCH KOŚCI.
- ZAWSZE MYJ RĘCE PRZED POSIŁKIEM.
- PIĘĆ POSIŁKÓW DZIENNIE W CIĄGU DNIA JEST NA PIĄTKĘ.
- JEDZ O STAŁYCH PORACH I NIE SPIESZ SIĘ.
- MIĘSO, JAJA, RYBY - MOŻESZ WYBIERAĆ.
- PAMIĘTAJ O KASZACH, JEDZ CHLEB, NIE BUŁECZKI.
- DZIEŃ BEZ PIĘCIU PORCJI WARZYW I OWOCÓW LUB SOKU TO DZIEŃ STRACONY.
- POSIŁEK OBIADOWY TO ZAPAS SIŁY NA AKTYWNE POPOŁUDNIE.
- KOLACJĘ ZJADAJ WIECZOREM, NIE TUŻ PRZED SNEM.
- DOBRĄ WODĄ GAŚ PRAGNIENIE.
- RUCH BEZ OGRANICZEŃ, SŁODYCZE Z UMIAREM.
Klasy IV-VI Szkoły Podstawowej w Drogomyślu po obejrzeniu filmu pt. "Nikotyna" uczestniczyły w zajęciach zatytułowanych "Dziękuję, nie palę" prowadzonych przez wychowawców.
Uczniowie Gimnazjum wzięli udział w spotkaniach z policjantami z Zespołu ds. Nieletnich i Patologii Komendy Powiatowej Policji w Cieszynie poświęconych prawnym konsekwencjom sięgania po substancje psychoaktywne, uczestniczyli także w zajęciach pt. "Czarodziejka butelka" prowadzonych przez wychowawców oraz obejrzeli filmy profilaktyczne z serii "Nie zamykaj oczu". Ponadto klasa II i III wzięła udział w zajęciach profilaktyczno-wychowawczych zatytułowanych "Narkotykowe dylematy" sfinansowanych z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii.
Uczniowie z wszystkich klas wzięli udział w zajęciach profilaktycznych prowadzonych przez mgr Włodzimierza Pilcha reprezentującego Polski Komitet Zwalczania Raka oraz Forum Inicjatyw Prozdrowotnych w powiecie cieszyńskim. Na zajęciach mieli okazję dowiedzieć się o zgubnych skutkach działania dymu tytoniowego na organizmy czynnych i biernych palaczy.
Podsumowanie tygodnia odbyło się na sali gimnastycznej. Uczennice z klasy III gimnazjum przedstawiły sprawozdanie. Uczniowie i nauczyciele mogli obejrzeć prace konkursowe. Jak zawsze Rada Rodziców przygotowała dla ich autorów drobne upominki.
- Uczniowie klas I-III Szkoły Podstawowej przygotowali prace plastyczne pt. "Śniadanie daje moc".
- Uczniowie z klas IV-VI wykonali plakaty z hasłami profilaktycznymi dwoma sposobami; na papierze oraz za pomocą programu komputerowego.
- Uczniowie Gimnazjum wykonali prezentacje multimedialne ilustrujące hasło tygodnia.
Ostatnim akcentem całotygodniowych działań profilaktycznych był występ grupy tanecznej "LOUD", której członkowie w tańcu wyrazili swój sprzeciw wobec używek i zaprezentowali, w jaki sposób rozwijają swoje pasje. Uczniowie przygotowali swój układ na zajęciach zorganizowanych przez świetlicę środowiskową w Drogomyślu pod okiem instruktora – p. Sławomira Orawca oraz p. Zofii Klajmon.
Wszystkie zorganizowane spotkania i zajęcia powinny uzmysłowić naszym uczniom, jak niebezpieczne dla zdrowia jest sięganie po używki oraz jak ważne jest rozwijanie swojej indywidualności i oryginalności, czyli pozostawanie sobą, rozwijanie tego, co we mnie dobre, a nie powielanie negatywnych zachowań.
autor: mgr Monika Konopka-Maly
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz